Låt ingen tysta dig #bildägg

Då folk förnedrar dig för att du med den uttalade renaste intention går till källan för information så ska du be dem dra totalt åt helvete.

Det här är vad som hände då jag kollade upp varför ICA kallade påskägg för bildägg. Mitt syfte var att ta reda på varför – min intention var att avslöja en eventuell identitetspolitik vilket jag kommit fram till att det inte var och också gått ut med (anledningen till skillnaden mellan bildägg och påskägg är obegriplig och ges i videon).

Kontentan är att ni aldrig aldrig ska låta er tystas för att ni vill veta något. Och att vi alla måste kämpa mot identitär politik.

13 reaktioner till “Låt ingen tysta dig #bildägg

  1. Om du bara hade skrivit ”jag ska mejla Ica och fråga varför det står bildägg” så hade nog ingen reagerat. Nu var det en lång harang om du måste ta reda på vad svenska företag håller på med, att Icas kunder måste få veta varför ”påsk” inte längre är ett tillåtet ord, någon slags politisk vilja att ”strömlinjeforma” vårt land, att detta rörde sig om identitetspolitik – allt detta för att du sett en (1) bild från Ica där det står bildägg istället för påskägg.
    Det var helt enkelt ganska dumt allting.

    Gilla

  2. Märkligt att du inte sökte ordet ”bildägg betydelse” på Google INNAN du börjar kontakta ICA, lägga upp inlägg på nätet etc. om detta.

    För det allra översta träffen ger dig svaret:

    ”Ett bildägg är ett påskägg med målningar på utsidan som man fyller med godis.

    Ägget är den mat som flest svenskar anser vara oumbärlig till påskbordet. Men ägget finns också i form av målade och ihåliga ägg, ofta tillverkade i hårt papper, som man fyller med smågodis på påskafton. Dessa godisägg kallas i butiken ibland för ”bildägg” för att skilja dem från andra typer av påskägg.

    Ordet ”bildägg” finns belagt i tidningstext från sent 1960-tal.”

    Gilla

    1. Idag är den etta och tvåa. För två dagar sedan kom ingen av de resultaten upp. Jag googlade bildägg innan jag sökte och den första träffen var köp bildägg på ICA.

      Gilla

  3. Hahahaha, det är så korkat, du hade hela bilden klar när du mejlade, och sen visade det sig att ojsan, det var du som var okunnig och historielös, läst in felaktiga saker och var allmänt lättkränkt. Sitt där och var stolt över dig själv, alla vi andra skrattar åt dig.

    Gilla

    1. Jag hade inte bilden klar, det var den jag ville ha. Jag la ut det i realtid så jag visste inte vilket svar som skulle ges. Därmed gör jag mig transparent vilket är det viktigaste du kan göra idag. Bildägg handlade alltså om ICAs system och inte om wokeism. Vansinne i sig att ägg me blå bakgrund heter bildägg och inga andra men hey – det är byråkrati. Utmärkt. Då slipper vi undra över det. Och mtp intresset så har många nu lärt sig vad ett bildägg är. Om det då sker på bekostnad av att att sånna som du tycker jag är dum i huvudet för att jag undersökte ev wokeism vid dess ev källa så är det värt det. Kunde inte bry mig mindre. Jag tar alla tillfällen jag kan att spota idpol. De som följde debaclet blev klokare och de som inte gjorde det läste troligen om bildägg nån annanstans eftersom det var en jättegrej igår. Vad jag snarare reagerar över är den skadeglädje folk verkar älska att ha men var och en blir salig på sin fason.

      Gilla

      1. I din Facebook-post verkade du tämligen säker på att du hade bilden klar. Det rörde sig om ”en total hjärnkollaps” och ordet påsk är inte längre godtagbart i våra butiker.
        Nu försöker du rädda ansiktet och låtsas som att du förutsättningslöst försökte ta reda på fakta, när det visade sig att du fått hysteriska sammanbrott offentligt helt i onödan.

        Gilla

      2. På den bild jag reagerade på fanns inga påskägg därför sa jag att påsk inte är gångbart i våra butiker men borde sagt ”den här butiken”. Jag bad faktiskt om numret till just den butiken men fick det inte så jag gick till källan på ledningsgruppen för att ta reda på hur det låg till. Mtp Idpol som genomsyrar landet är det verkligen inget märkligt antagande om det nu varit ett generellt antagande. Jag borde verkligen varit tydligare. Coop skriver inte något alls om bildägg. Googling på bildägg gav INTE de två bilder som algoritmerna efter den virala spinnen la på första plats. De gav bildägg kort och gott. Så ja kollade med ICA inför öppen ridå och konstaterade att det inte handlade om Woke. Jag kan skriva om gängen, mördade ukrainska barn men det här är det som upprör. Varför? Vad är intentionen?

        Vaddå ”försöker rädda ansiktet”? Hade jag varit intresserad av det hade jag väl aldrig gjort som jag har gjort? Jag tar ansvar för mina känslor och har noll problem med kritik vilket du såg i mitt förra svar till dig så länge kritiken är befogad så lyssna nu: Jag sa att det inte var briljant uttryckt (se ovan också) men som du hör i videon finns fog för varför jag gör det här. Wokeismen och identitetspolitiken är legio i vårt land. Postmodernismen kom hit 1945 och exploderade kring 1980 via Svenska akademin. Det är en rousseauiansk offerkultur som ligger i botten och jag avskyr den. Även om jag inte läst deras verk ser jag mig som Hegelian och Nietzscheian tsk mot Rousseau, Derrida eller jakobinerna under den franska revolutionen.

        Jag avskyr således identitetspolitik och jag gjorde det jag gjorde för helt öppen ridå så tex du kan ge möjlighet att kritisera mig och mitt konstaterande att woke inte var fallet här. SKITBRA! Det var inte woke. Jag är väldigt glad för det. Hur påsk och bildägg kan vara två begrepp är fortfarande märkligt men det är iaf inte woke.
        Alla som lyckas eller misslyckas att spåra och offentliggöra identitetspolitik är hjältar. De som vill få oss till dårar eller rasister bör fråga sig själva om intentionen om varför. Vad vill du uppnå med dina i invektiv? Det är en fråga om intention. Och den är intressant.

        Gilla

  4. Varför ställde du inte bara frågan utan att blanda in ”invandrare”? Det är ju helt out of the blue liksom.

    Gilla

    1. Det var uppenbart att det skulle komma rasistanklagelser och det gjorde det också. Därför skrev jag som jag gjorde vilket ledde till att jag också fick höra att jag nu ville rasera Sveriges kultur. Så nej – du har fel. Att från början deklarera att det här INTE handlade om muslimer eller islam var helt rätt. Att det sen missade alla anti-rasister en träffade alla rasister är något jag får ta med mig som en läxa.

      Gilla

  5. ”Postmodernismen kom hit 1945 och exploderade kring 1980 via Svenska akademin. Det är en rousseauiansk offerkultur som ligger i botten och jag avskyr den. Även om jag inte läst deras verk ser jag mig som Hegelian och Nietzscheian tsk mot Rousseau, Derrida eller jakobinerna under den franska revolutionen.”

    Det här är väl ändå inte dina egna tankar, utan snarare saxat från Alexander Bard. Vore jo bättre om du var tydlig med att parafraserar och/eller är ett självutnämnt språkrör åt honom.
    Jag gissar på att du inte har läst Nietzsche, Hegel, Rosseau eller Derrida, och kommit fram till det här själv.

    Gilla

    1. Har läst dock inte hela verk och idéerna kommer från libertarianska samhällsdebattörer däribland Bard vars böcker den här bloggen bygger på. Så med det har jag varit tydlig. Om man läst mer än lösryckta delar. Jag tror ingen är språkrör åt någon av de som jag tar intryck från och det är vad vi alla gör. Tar intryck. För att bli hegeliansk: tes antites syntes (i dess alla grundliga bemärkelse så vi slipper anden dvs Guds diskussionen här). Jag ser att du vill komma åt mig på någon slags låg komplexitetsnivå. Att andra säger det jag säger gör mig inte till språkrör och varför skulle de behöva en bloggare med ett fåtal följare i jämförelse till något de gör lika bra eller bättre själva? Har stor respekt för de jag följer och har kontakt med och lär mig varje dag. Det är en alldeles utmärkt väg att gå. Vill du tolka mig som språkrör går det bra men då bör du avfölja mig och följa / kritisera ursprungskällorna.

      Gilla

    2. Men idén är intressant. Olika filosofer jag talar med eller lyssnar till menar olika. En del menar att man inte behöver läsa Kant en gång till. Koncentratet går att få ut på enklare sätt och därför blir det lika begripligt. Andra – som just Bard – menar att du ska läsa verket på originalspråket annars vet du inte ens vad du talar om men han är raljant som fan och jag har också klara problem med delar av hans elitism. Delar av – nota bene.

      Jag har läst Marx. Det bör man om man ska förstå det jag angriper – identitetspolitik. Marx är en väldigt krånglig författare vars ekonomiska teorier jag kompletterar med övergripande genomgångar och klarar mig utmärkt med i diskussionen. Detsamma gäller Nietzsche. Om du tar hand Amor Fati hamnade jag i en intressant dialog om dess betydelse med en vänster filosof på Twitter som jag uppskattar och brukar tjafsa med. Amor Fati är inte helt lättolkat visar det sig och vi nöjde oss med olika uppfattningar.

      Med det sagt tror jag att djupare studier av filosofi är nödvändiga om man ska förändra på djupet (Bard / Söderqvist) men att väcka opinion kan pop filosofi som JBP räcka. Min ambition är inte att skapa en ny filosofi utan att begripa nätokrati och kämpa mot identitetspolitik och där har jag läst och lyssnat till både förespråkare och motståndare. Derrida är givetvis tex en sådan som man måste ha koll på men med den nivå jag arbetar på tror jag inte det främjar mig att läsa hans samlade verk utan det är kärnan förmedlad av olika tolkare som räcker. Ibland går jag till texterna för att se om jag kan få ut något mer (som i fallet med Amor Fati).

      Bard / Söderqvist har jag studerat rejält och med dem får du också en hel del av de ovan nämnda och hur de deras idéer kan anpassas i den digitala tidsåldern vilket är den som intresserar mig och också därför jag hamnade i deras verk.

      Jag har dock som ambition att gå till de större verken nästa år efter mitt bokmanus är klart och jag också läst igenom allt material om gängkulturen och övervakningskapitalismen som jag eventuellt ska göra något på.

      Vägen till kunskap är lång och tiden är knapp. Jag jobbar på det och jag är stolt över det.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s